Friday, August 13, 2010

collection/weekword

IMG_2681

i could show you pictures of all my earrings. or of the odd tea cups. fabrics. and boxes. i didn’t realize it before, but i seem to collect quite some stuff after all. even though i do a good job at sorting out every now and then. less is more after all.

but one thing i collect more than all above must be pictures. and thereby i collect memories. which is more or less the idea of pictures. trying to capture that very moment. a collection of memories. sometimes i feel that photographing is the same as growing attached to a moment and a situation, rather than staying dynamic and present. almost like a wish to possess the moment. i’d many times prefer to practice non-attachment, but i can’t seem to stop my love and fascination for photography. c’est tout.

elisabeth chose the weekword, look there for more!

11 comments:

Jenny said...

åh, sötis! Foton är bra att samla på, att lägga ut dem på sin blogg är ett alldeles utmärkt sätt att dela med sig av dem. Tur för oss att du samlar på foton...

fröken L said...

Åh, så himla söt och go' unge!!!

Gissa vem som postat på bloggen?... ;)

junebug said...

You are so correct that pictures evoke so many memories. I'm not sure I could ever pare down my collection. Adorable picture.

anna said...

vilken snygg kombo du hade där, med tyllsjalen i håret och lejonmorgonrocken... men visst är det så, ibland känns det som om man borde bara vara i ögonblicket i stället för att fotografera det?

Elisabeth said...

Du sammanfattade alltihopa och jag bara håller med. Jag gör precis likadant. Sparar fragment av livet när jag inte är hundraprocentigt närvarande i nuet. Och jag skyller på allt det vackra som fåfängt kräver att bevaras i en bild för evigt.

Kram.

s said...

bra eftertänksamhet där. och att samla på bilder, minnen är en ganska uppbygglig hobby jämfört med en del andra samlarintressen..kommer du ihåg vad jag sagt nån gång om att man är, summan av sina minnen och erfarenheter-fast man lever i nuet.svårt men inte omöjligt!

Christine E-E said...

ooohhh!
I love taking photos also. I am still learning, so I'm not always very good at capturing what I see.
I hope you will participate in WeekWord again so I can learn more about your interests.

Jael said...

Oj så söt du är där;-)
Jag älskar också foton,,tänkte just att de senaste åren har jag bara digitala bilder...

b said...

Lovely post... "Growing attached to a moment" ... great words. B.

Miss Upsey Daisy said...

Så fint. Jag är nog lite kär i din blogg tror jag. :)

sarapirat said...

jenny, jag vill se dina också! kan du inte börja blogga du med... ;)

frkn l, jippie ho! hoppas du har haft en bra kväll, uppdatering snarast! kram

junebug, welcome! pictures huh...and these days most of them are digital, i wonder when they will just disappear from earth. not a single trace left.

fru a, undrar vad som hände med morgonrocken? helt klart borde man det, bara vara ibland. försöker komma ihåg att glömma fotandet stundvis utav den anledningen.

elisabeth, jag skyller på samma sak! roligt är det med weekword...kramar dig

s, kommer ihåg att du brukar säga det. och så är det ju. såklart. fast ändå inte...kram

christine e-e,welcome! yes indeed, the weekword is alot of fun, perhaps we will get to know eachother better this way?

yaelian, jag undrar detsamma, skriver så sällan ut dem, kommer dom bara att försvinna i rymden? alla dessa minnen...tja, det kanske är bra så.

b, thank you!

miss upsey daisy, åh va roligt att du är! ♥