Sunday, April 18, 2010

16-17th of april

_MG_0914_MG_0862_MG_0901_MG_0874_MG_0910_MG_0931 

i got a post-easter package from sweden. with plenty of goodies! like those old school little tr ays to put under your glass. while drinking three towns. ‘which feels good’…how nostalgic, my parents used to have those at home.

we are trying to make or own perfume from the leaves of those yellow flowers. again, i have no clue what they are called, but they have a great smell. and the plant is a nitrogen fixer, which is really good! i am not sure though if it would be nice as a perfume, unless you like that flowery granny smell. but DIY rocks.

and i watched ‘the reader’ this weekend. so romantic, so sad. i cried of course. what else can i do? to top it off i finished the day with ajami. left me very cheerful, these choices…

10 comments:

Toril said...

The Reader är en fantastisk film...förstår att du grät..tror jag gjorde det också!
Kram till dig

Evelina said...

Jag tycker det ser ut som ginst men jag kan ha helt fel! :) Och DIY rocks...

kram

Jael said...

Trevligt att få paket!
Egen parfym,wow! Det skulle vara kul att se bilder av processen..

sarapirat said...

toril, jag tror det var du som rekommenderade mig att se den! kate winslet är en otrolig skådespelerska!
kram

evelina, ginst? ska kolla...du kan så många blomnamn. wow. kram

yaelian, det var en ganska improviserad process. vi plockade en massa blomblad, rensade bort småkryp och fyllde en burk med bladen. därefter hällde vi alkohol över bladen. nu får den stå och dra sig ett tag. så får vi se om det funkar! :)

Evelina said...

Ha ha ha nja... kan och kan! Mamma och pappa hade ju blomsterfirma, lite har jag nog snappat upp men långt ifrån allt.

Jenny said...

Påminner mig om min kompis som , när hon var liten, försökte göra parfym av "bondjasmin", den doftar ju också helt ljuvligt. Det gick inte så bra för dem, men jag tror att de använde vatten bara, ingen sprit! Bondjasmin vill jag verkligen ha i min trädgård

Fröken Blund said...

du har så vackra bilder på din blogg. och blomman är så vacker.
hoppas parfymen blir fabulös.

outi said...

i once tried to make my own parfume from roses when i was a kid. i put rose leeves in to a glass jaw with water and let them stay there for some time..
what i didn´t notice was that there used to be little coctail onions in that jaw before, you can imagine the scent of my parfume..

sarapirat said...

evelina, wow, vilket yrke! får du en massa frön och plantor från dom?
hjälper dom dig i trädgården?

jenny, måste också kollas upp, bondjasmin. vatten funkar nog sådär! :)

fröken blund, tack tusen. blomman är fin och luktar gott. parfymen ett spännande experiment!

outi, cocktail rose???! sounds funky indeed!

MUS said...

leuke ontdeking jou blog :)
fijn weekend!